شرکت داده پردازان تکین راد

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت، فرآیند برنامه ریزی، مفهوم سازی و تنظیم محتوا به صورت آنلاین است. امروزه طراحی سایت فراتر از زیبایی شناسی است و عملکرد کلی وب سایت را در بر می گیرد. طراحی  سایت همچنین شامل برنامه های وب، اپلیکیشن های موبایل و طراحی رابط کاربری می باشد. 

آیا می دانستید که طراحی سایت می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد شما در موتورهای جستجو مانند گوگل داشته باشد؟این مقاله به شما بینش مفیدی در مورد نحوه ایجاد یک وب‌سایت می‌دهد که نه تنها ظاهر خوبی داشته باشد، بلکه به درستی کار کند و در جستجو رتبه بالایی داشته باشد.با این مقاله از داده پردازان تکین راد همراه باشید تا با مفهوم طراحی سایت و عناصر آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی وب سایت
طراحی سایت

انتخاب ابزار طراحی سایت

دو راه اصلی برای طراحی سایت وجود دارد: استفاده از یک برنامه دسکتاپ یا استفاده از سازنده وب سایت. ابزاری که شما تصمیم به استفاده از آن دارید بر اساس اندازه تیم، بودجه و نوع سایتی که می خواهید بسازید و الزامات فنی آن بسیار متفاوت است. 

۱-برنامه های دسکتاپ

برنامه های دسکتاپ از طراحان می خواهند که طرح خود را ایجاد کنند و آن را برای یک تیم توسعه ارسال کنند تا بتواند طرح را به کد تبدیل کند. محبوب ترین برنامه های دسکتاپ برای طراحی  سایت ها Photoshop و Sketch هستند. 

به طور معمول، این استاندارد برای وب‌سایت‌های بزرگ و یا پیچیده است، زیرا به طراح اجازه می‌دهد تا روی ظاهر و احساس کلی تمرکز کند، در حالی که تمام چالش‌های فنی به تیم توسعه منتقل می‌شود. متأسفانه، این فرآیند می تواند گران و زمان بر باشد زیرا منابع متعدد، مجموعه مهارت ها و اعضای تیم مورد نیاز است. 

برای جلوگیری از دخالت یک توسعه دهنده، استفاده از سازنده وب سایت برای طراحی وب سایتی با الزامات فنی کمتر مفید است. 

استفاده از برنامه sketch‌برای طراحی سایت

سازندگان وب سایت

امروزه بسیاری از سازندگان وب سایت در بازار وجود دارند که طیف گسترده ای از ویژگی ها و خدمات را ارائه می دهند. Wix ، Squarespace ، Webflow و Pagecloud ، تنها چند نمونه از سازندگان وب‌سایت محبوب هستند که در قابلیت‌های طراحی، گزینه‌های قالب، قیمت و تجربه کلی ویرایش متفاوت هستند.

قبل از شروع ساخت یک وب سایت، نیازهای وب سایت خود را مشخص کنید: آیا یک گالری عکس ایجاد می کنید؟ هر چند وقت یک بار سایت خود را به روز می کنید؟ آیا به فرم تماس نیاز دارید؟ سازنده وب سایتی را انتخاب کنید که می تواند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کند. 

سازندگان وبسایت

عناصر طراحی سایت

هنگام طراحی سایت، مهم است که ظاهر و عملکرد سایت را در نظر بگیرید. ادغام این عناصر قابلیت استفاده و عملکرد کلی سایت را به حداکثر می رساند. قابلیت سایت شما شامل عناصری مانند رابط کاربری آسان برای پیمایش، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، متن خوب نوشته شده و به خوبی قرار داده شده و طرح رنگ است. عملکرد سایت شما به سرعت، رتبه بندی، قابلیت جستجو و توانایی جذب مخاطبان شما اشاره دارد. 

عناصر بصری

در اینجا مروری سریع از عناصری است که باید هنگام طراحی سایت خود در نظر بگیرید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی با هم کار می کند. هر بخش نکات و ترفندهایی را برای کمک به شما در شروع کار ارائه می کند. 

طراحی و نویسندگی

اساساً ظاهر و متن وب سایت شما دست به دست هم می دهند. این مهم است که نویسندگان و طراحان محتوا با یکدیگر همکاری کنند تا یک طراحی منسجم با عناصر متعادل ایجاد کنند.

فونت ها

فونتی را انتخاب کنید که طراحی کلی شما را بهبود دهد. فونت باید با طرح رنگ، گرافیک، تصاویر شما همخوانی داشته باشد.باید بدانید از چه فونتی در کجای محتوا استفاده کنید مثلا از فونت های تزیینی نمیتوانید برای بدنه ی محتوایتان استفاده کنید.

رنگ ها

رنگ ها یکی از مهم ترین عناصری هستند که در طراحی سایت باید در نظر گرفته شوند. به خاطر داشته باشید که تصورات نادرست زیادی در مورد روانشناسی رنگ وجود دارد ، و مهم تر این است که روی رنگ هایی تمرکز کنید که طراحی کلی و هدف وب سایت شما را بهبود می بخشد. طرح رنگ خود را با برند خود و پیام هایی که می خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید هماهنگ کنید. 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

چیدمان

اینکه چگونه تصمیم می گیرید محتوای خود را مرتب کنید، تاثیر چشمگیری بر قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما خواهد داشت. هیچ قانون خاصی برای انتخاب چیدمان وجود ندارد، با این حال، چند اصل اصلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید . مطمئن شوید که نیازهای مخاطبان هدف خود را در نظر گرفته اید و از استفاده از طرح بندی بیش از حد تحریک کننده که ممکن است پیام هایی را که می خواهید منتقل کنید کم کند، خودداری کنید. 

شکل ها

استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب می تواند به یکپارچه سازی متن و تصاویر کمک کند و به ظاهر کلی سایت کمک کند. ترکیب رنگ ها و اشکال زیبا می تواند به جلب توجه بازدیدکنندگان سایت شما کمک کند و به جریان کلی سایت شما کمک کند. 

استفاده از اشکال مناسب در طراحی سایت

فاصله گذاری

فاصله یک عنصر کلیدی برای ایجاد وب سایت های بصری دلپذیر و آسان برای پیمایش است. هر عنصری در طراحی شما به یک شکل از فاصله استفاده می کند. استفاده مناسب از فضای خالی در طرحی که به طور کامل متن، عکس و گرافیک است را متعادل می کند. ثابت نگه داشتن فاصله می تواند به کاربران شما کمک کند تا وب سایت شما را به راحتی مرور کنند. مفهوم فضای سفید قطعا اولویت طراحان وب مدرن است. 

تصاویر و نمادها

طرح‌های شگفت‌انگیز می‌توانند اطلاعات زیادی را تنها در چند ثانیه به هم منتقل کنند. این امر با استفاده از تصاویر و آیکون های قدرتمند امکان پذیر شده است. تصاویر و نمادهایی را انتخاب کنید که پیام شما را پشتیبانی و تقویت کنند. یک جستجوی سریع در گوگل برای تصاویر استوک و نمادها هزاران گزینه ایجاد می کند.

عناصر عملکردی

جهت یابی

ناوبری وب سایت شما یکی از عناصر اصلی است که تعیین می کند وب سایت شما به درستی کار می کند یا خیر. بسته به مخاطبان شما، پیمایش شما می‌تواند چندین هدف را انجام دهد: کمک به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار می‌توانند کشف کنند که سایت شما چه چیزی برای ارائه دارد، دسترسی آسان به صفحات شما برای بازدیدکنندگان بازگشتی، و بهبود تجربه کلی هر بازدیدکننده.

تعاملات کاربر 

بازدیدکنندگان سایت شما بسته به دستگاه خود راه های مختلفی برای تعامل با سایت شما دارند (پیمایش، کلیک، تایپ و غیره). بهترین طراحی های وب سایت این تعاملات را ساده می کند.در اینجا چند نمونه هستند: 

  • هرگز صدا یا ویدیو را به صورت خودکار پخش نکنید.
  • هرگز زیر نوشتار خط نکشید مگر اینکه قابل کلیک باشد.
  • مطمئن شوید که همه فرم‌هاسازگار با موبایل هستند.
  • اجتناب از پاپ آپ
  • ازScroll-jacking  خودداری کنید.

تصاوير متحرك

هزاران تکنیک انیمیشن سازی وب وجود دارد که می تواند به طراحی شما کمک کند تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کند و به بازدیدکنندگان اجازه دهد تا با ارائه بازخورد با سایت شما تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، افزودن دکمه‌ها یا فرم‌های «لایک» می‌تواند بازدیدکنندگان سایت شما را درگیر کند. اگر در طراحی وب تازه کار هستید، توصیه می کنیم انیمیشن های خود را ساده نگه دارید تا از مداخله توسعه دهندگان جلوگیری کنید. 

سرعت سایت

هیچ کس یک وب سایت کند را دوست ندارد. انتظار بیش از چند ثانیه برای بارگیری یک صفحه می تواند به سرعت بازدید کننده را از ماندن یا بازگشت به سایت شما باز دارد. صرف نظر از زیبایی، اگر سایت شما سریع بارگذاری نشود، در جستجو عملکرد خوبی نخواهد داشت (یعنی رتبه بالایی در گوگل کسب نخواهد کرد). 

 

 

سرعت بارگذاری سایت

سازگاری بین مرورگرها و بین دستگاه ها

یک طراحی عالی باید در همه دستگاه ها و مرورگرها (بله، حتی اینترنت اکسپلورر) زیبا به نظر برسد. اگر سایت خود را از ابتدا می سازید، توصیه می کنیم از یک ابزار تست مرورگر متقابل استفاده کنید تا این فرآیند خسته کننده سریعتر و کارآمدتر شود. از سوی دیگر، اگر از یک پلت فرم ساخت وب سایت استفاده می کنید، آزمایش مرورگر متقابل معمولاً توسط تیم توسعه شرکت انجام می شود و به شما امکان می دهد روی طراحی تمرکز کنید. 

سخن پایانی

طراحی سایت یک فرآیند جذاب و دل انگیز است که با تلاش و کوشش و تمرین بدست می آید .امیدوارم با استفاده از توضیحات بالا دید درستی در مورد اینکه طراحی سایت چیست به دست آورده باشید .

خروج از نسخه موبایل